Apple Reality Pro, czyli pierwsze gogle AR/VR z Cupertino

Dziś wszystkie oczy skierowane są na Apple i konferencję WWDC 2023, podczas której ujawniane są najnowsze innowacje firmy. Ta w ostatnich latach koncentrowała się na projekcie gogli AR/VR – Apple Reality Pro. Czym jest to urządzenie?

Awatar Marta Urbaniak

Apple przez 20 lat pracowało nad technologią AR i VR, ta miała ujrzeć światło dzienne już w 2022 roku.

Budowa gogli AR/VR okazała się na tyle skomplikowana, że przełożono ich premierę.

Apple Reality Pro to pierwsze gogle łączące rzeczywistość rozszerzoną z wirtualną.

Firma z Cupertino już od 20 lat zajmuje się badaniem wirtualnej rzeczywistości, jak i tej rozszerzonej. Jednym z kroków ku tej technologii było stworzenie ARKit, który śledzi ruch Waszego urządzenia, wychwytuje widoczny krajobraz i nakłada wygenerowany obraz na ten rzeczywisty. Niemniej nie poprzestano na tym i gigant uparcie parł w stronę finalizacji Apple Reality Pro.

W ostatnich latach coraz bardziej rozbudowywana jest technologia VR. Istniejące już modele od innych firm, jak chociażby Meta Quest 2, zastępowane są przez nowsze wersje. W jednym z naszych tekstów pisaliśmy o nadchodzących goglach VR Meta Quest 3.

Logo TechnoSTREFA TechnoStrefa.com

Gogle VR Meta Quest 3 już na horyzoncie! Konkurencja dla Apple?

Gogle VR od Mety są bezapelacyjnie najpopularniejsze na rynku. Firma postanowiła oświadczyć światu nadejście 3. generacji Questa. Ten ma zagwarantować lepszą wydajność i możliwość korzystania z mieszanej rzeczywistości.

Czytaj artykuł

Jak wygląda Apple Reality Pro?

Wszyscy oczekiwali, że Apple również wykona swój ruch i zobaczycie pierwsze takie urządzenie w ich wykonaniu, czyli Apple Reality Pro. Ludzie spodziewali się ich ogłoszenia podczas konferencji WWDC 2023.

Zestaw słuchawkowy AR/VR jest niezależnym urządzeniem wyposażonym w autorski układ scalony i to nie jeden. Dzięki temu nie będzie potrzebne żadne dodatkowe urządzenie, aby uruchomić gogle.

Projektant Ian Zelbo stworzył render na podstawie wcześniejszych opisów urządzenia. Nie mogło oczywiście zabraknąć paska od firmy z Cupertino również w tym urządzeniu. Tylną część możecie odpiąć i zdjąć. Z kolei wybrano nietypowe rozwiązanie, w postaci zakrzywionego ekranu. W wyniku czego prace nad finalizacją produkty przeciągały się.

źródło grafiki Twitter Ian Zelbo

Apple Reality Pro wyglądają podobnie do obecnych już na rynku gogli VR, z tą różnicą, że ten jest o wiele smuklejszy, przez co waży mniej i będzie wygodny w noszeniu przez kilka godzin. Udało się to między innymi dzięki wykorzystaniu aluminium, szkła i włókna węglowego do zbudowania urządzenia. 

Natomiast jako kolejny krok usunięto akumulator, który trafi osobno na Waszą talię podczas zakładania, a połączycie go kablem do gogli. Oczywiście ten będzie zastrzeżony przez giganta z Cupertino.

Bateria ma starczyć na jedynie 2h funkcjonowania i jest (prawdopodobnie) w 2 częściach, aby móc wymienić jedną po naładowaniu, nie rezygnując z używania sprzętu. Zasili je ładowarka 96 W.

Ekrany i doświadczenia

Wewnątrz gogli zobaczycie dwa wyświetlacze micro OLED o rozdzielczości 4K na każde oko. Wyświetlanych będzie do 3000 pikseli na cal podczas ich używania, a zakres ich rozmiaru to od 4 do 20 mikrometrów. Ekrany budowano bezpośrednio na chipach, co sprawia, że są cieńsze i bardziej energooszczędne, a czas reakcji będzie zredukowany do mikrosekund. Zaraz przed nimi będą soczewki “Pancake”.

źródło grafiki Twitter Ian Zelbo

Analityk wyświetlaczy Ross Young sugerował przekątną 1,41-cala i jasność 5000 nitów i 4000 pikseli na cal. Taka jasność pozwala na obsługiwanie jakości HDR. Wiemy, że zewnętrzny ekran to już zwykły OLED, który rzekomo może pokazać mimikę twarzy osoby używającej gogoli AR/VR. Jego zużycie baterii będzie na niskim poziomie, tak jak poziom odświeżania obrazu.

Znajdziecie również liczne kamery, które nie tylko będą śledzić ruch Waszych dłoni, ale również oczu. Pozwoli to na skierowanie widoku w naturalny sposób oraz wykrywanie mimiki, która ma być wyświetlana na zewnętrznym ekranie. Pole widzenia w goglach to 120°, tak samo jak w Valve Index. Pełna rozdzielczość ma być skupiona w miejscu, gdzie patrzy użytkownik.

Apple Reality Pro będą dobrze przylegać do Waszej twarzy po założeniu, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia i nie dopuścić do dochodzenia światła po bokach. W związku z tym  nie będzie miejsca na okulary, co oznacza, że będą niezbędne soczewki korekcyjne zakładane na ekrany wewnętrzne

Wbudowane zostały również głośniki, jednak zaleca się sparowanie z AirPodsami, dla wyższej jakości przesyłanego dźwięku.

źródło grafiki MacRumors

Wiemy jak wygląda kabel taśmowy, który ma łączyć ekran z płytą główną. Jego wygląd zdradza, że nie będą to rozwiązania spotykane dotychczas w produktach spod marki z nadgryzionym jabłkiem.

System i działanie

Stworzono osobny system “xrOS”, a jego interfejs wygląda podobnie do iOS-a, przez co obsługiwanie będzie łatwiejsze. Apple opatentowało nazwy „xrOS”, „xrProOS”, „realityproOS” i „realOS” zapewne dla zabezpieczenia się przed możliwością przywłaszczenia przez inne firmy jednej z tych nazw.

Dedykowany App Store dla Apple Reality Pro, zapewni Wam liczne gry, możliwość streamowania czy prowadzenia konferencji. Aplikacje dostępne na tym systemie to dobrze znane Safari, Zdjęcia, Wiadomości, Mapy, Apple TV+, Apple Music, Podcasty i Kalendarz, a także aplikacja FaceTime, która pozwoli na wirtualne rozmowy 1 na 1 z realistycznymi awatarami. Nie zabraknie również pozycji zdrowotnych jak Fitness+ i Health.

Final Cut Pro i Logic Pro, które działają na iPadzie, mają być też dostępne na goglach, aby umożliwić tworzenie wideo i edycję materiałów z poziomu urządzenia. Programowalne narzędzie znajdą swoje zastosowanie w goglach od Apple. Programiści i nie tylko oni, będą mogli tworzyć w AR/VR dla tego środowiska. Tworzenie i udostępnianie może odbyć się za pomocą komend wydawanych Siri.

Zarządzać wszystkim będą 2 procesory M2, układ scalony będzie z procesorem, GPU, pamięcią i dedykowanym procesorem sygnału obrazu. Zastosowana technologia wytwarzania jest w procesie 5-nanometrowym.

Nie zabraknie technologii AR, która nałoży elementy na rzeczywisty widok otoczenia. Co umożliwi stworzenie nowego środowiska do nauki czy pracy oraz wchodzenie w interakcje. Użytkownicy będą mogli przełączać się między rzeczywistością wirtualną i rozszerzoną za pomocą korony z boku urządzenia.

Osiem kamer zostało wykorzystanych do zapewnienia doświadczeń w rozszerzonej rzeczywistości, a kolejne sześć modułów użyto (zapewne) do biometrii, która polega na skanowaniu tęczówek oka. Ta technologia jest podobna do znanych już Face ID czy Touch ID.

W odróżnieniu od innych headsetów nie ma w zestawie kontrolerów, tutaj sterowanie odbywa się za pomocą gestów dłoni, które są rejestrowane przez kamery. Pisanie polega na ruchu oczu i dłoni w powietrzu. Niewątpliwie będzie możliwe parowanie z iPhone’em, aby wykorzystać go jako klawiaturę.

Niezwykłą jest możliwość podłączenia gogli do Maca i wyświetlania obrazu przez nie, pozwalając przy tym na sterowanie myszką i posługiwanie się fizyczną klawiaturą. Będziecie mogli dzięki temu przenieść swoje biuro gdzie zechcecie.

Łączność Wi-Fi 6 została wdrożona w pierwszych słuchawkach AR/VR od Apple, aby zapewnić płynne wrażenia z doświadczeń, gier i aplikacji. Dostępne jest pasmo 2,4 GHz, 5 GHz, ale również dodano 6 GHz, aby poprawić przepustowość i zniwelować zakłócenia.

Dostępność

Na początku ma on być dostępny z myślą o twórcach i programistach. Liczba została ograniczona do 1 urządzenia dziennie na sklep detaliczny, co czyni go bardzo ekskluzywnym i ciężkim w zakupie. Apple zakłada sprzedaż od 7 do 10 milionów sztuk przez pierwszy rok.

Gogle AR/VR “Apple Reality Pro” mają być dostępne od 3 000 USD, czyli około 12 500 PLN.

Nie mniej Apple pracuje nad konsumencką wersją gogli w “przystępnej” cenie dla użytkownika, która ma być zbliżona do kwoty za iPhone’a. Wykorzystywane będą te same chipy co w smartfonach, jednak może zaistnieć konieczność wykorzystania tańszych materiałów i wyświetlania niższej rozdzielczości. Jednak przyjdzie Wam na tę wersję poczekać, bowiem nie ma nawet jeszcze działającego prototypu.

Źródło: MacRumors

Awatar Marta Urbaniak

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Na razie brak komentarzy.
Bądź pierwszą osobą, która wyrazi swoją opinię!
Starsze komentarze Nowsze komentarze


Przeszukaj portal TechnoStrefa.com

Dalsze wyniki

Brak wyników.

Wyszukiwanie obsługiwane przez