Ban na reklamy na Steam

Ban na reklamy na Steam, Valve bierze się za developerów

Praktyka umieszczania tzw. advertów w grach znana jest już od kilku lat, z tym że są to głównie produkcje mobilne. Valve najwyraźniej ma panujące trendy za nic, jako że zakaz reklam na Steam obowiązuje wszystkie tytuły niezależnie od platformy, a przynajmniej tak wskazują nowe zasady platformy.

Awatar Bartosz Mądrzyński

Reklamy są wszędzie, kiedyś jedynie w TV i gazetach a dzisiaj w social mediach, komunikacji miejskiej nawet w smartfonach (szczególnie tych chińskich)

Trend ten nie omija także gier jednak póki co (na całe szczęście) w zdecydowanej większości mobilnych, chociaż jak wiadomo wszystko, co związane z Internetem zmienia się jak w kalejdoskopie

Walkę z tym procederem postanowiło podjąć Valve wprowadzając nową, dość restrykcyjną politykę dotyczącą adsów

Lecisz, albo Ty, albo one

Studio, chociaż mikroskopijne w stosunku do innych branżowych gigantów zdecydowanie jest świadome własnej wartości i pozycji podobnie jak developerzy znają swoje miejsce w szeregu względem Ojca Gabena i jego świty. Nic więc dziwnego, że ostatnie zmiany zasad, do których chcąc czy nie chcąc, dostosować muszą się wszyscy, mogły wywołać spore poruszenie.

Ban na reklamy na Steam
Źródło: Games Industry

Pierwsze zdanie w niedawno zaktualizowanej sekcji Reklamy na Steam (nawet w języku polskim) brzmi:

„Platforma Steam nie zawiera żadnych płatnych reklam, a modele reklamowe w grach dystrybuowanych za pośrednictwem Steam nie są obsługiwane.

To pojedyncze, aczkolwiek złożone i treściwe stwierdzenie z grubsza nakreśla zamysł i oficjalne stanowisko firmy. Jak się jednak okazuje, nie jest to kategoryczne i permanentne „nie”, bowiem dozwolone jest lokowanie produktów i tzw. promocje krzyżowe.

Co wolno wojewodzie, czyli ban na reklamy na Steam w działaniu

Lokowaniem nazwać można umieszczenie wirtualnych obiektów zawierających logo, motywy lub zestaw cech charakterystycznych dla innego, najczęściej znanego i kojarzonego producenta. Najlepszym i jednocześnie najprostszym przykładem tego typu zabiegu może być umieszczanie prawdziwych marek samochodów w rozmaitych grach wyścigowych.

Ban na reklamy na Steam
Źródło: Unity Discussions

Nie bez powodu twórcy takich produkcji dość często chwalą się posiadaniem licencjonowanych marek. Jest to o tyle ważne, że w zasadzie zawsze możliwość użyczenia zarejestrowanych znaków towarowych ( ) wiąże się z oficjalną formalną zgodą pisemną a ta z kolei z nieodłącznymi (i zazwyczaj sporymi) kosztami.

Terminem promocje krzyżowe określa się wszelkie działania mające na celu wzajemne promowanie produktów z różnych, często niezwiązanych ze sobą bezpośrednio kategorii bądź źródeł za pośrednictwem danego środka (w tym przypadku gry komputerowej). Za przykład może posłużyć, chociażby dodanie do MMO skinów i/lub strojów dla postaci czy umieszczenie w niej dedykowanego eventu inspirowanego motywem realnej kolekcji ubrań.

Pozwolenie dotyczy asortymentu dostępnego w ramach Steam jak i poza nim jednak z pewnymi zastrzeżeniami. Uzyskanie możliwości zakupu czy skorzystania z reklamowanej w ten sposób usługi nie może wiązać się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów.

W takim razie co jest kategorycznie zabronione?

Niedozwolone jest przede wszystkim dodatkowe monetyzowanie poprzez wymuszanie na odbiorcy konieczności jakiejkolwiek interakcji z materiałami reklamowymi. Przykładem mogą być mechanizmy blokujące dalszą rozgrywkę, znacznie spowalniające progres czy wreszcie oferujące dodatkowe bonusy (np. złoto, waluta premium) w zamian za przykładowo obejrzenie danego klipu (zazwyczaj 30-sekundowego).

Ban na reklamy na Steam
Źródło: Niche Gamer

Co ważne zastrzeżenia nie dotyczą jedynie graczy, ponieważ Valve nie zezwala również na pobieranie jakichkolwiek opłat za dostęp do poszczególnych funkcji Steam w stosunku do innych developerów.

Nie jest jednak tak, że ban na reklamy na Steam oznacza definitywny i jednoznacznie negatywny stosunek twórców do tej formy promocji. Świadczy o tym jeden z ostatnich podpunktów nowego zbioru zasad:

„Producenci mogą zdecydować się na płatne kampanie reklamowe, by zwiększyć ruch na strony produktów w Sklepie Steam.

Można to zrobić za pośrednictwem przygotowanych do tego celu widżetów sklepu oraz tzw. narzędzia analizy UTM umożliwiającego bezpośrednie śledzenie efektów poszczególnych kampanii marketingowych. Jednocześnie cokolwiek co miałoby egzystować w ramach platformy Gabe Newella, a dotychczas zawierało wymienione wcześniej mechanizmy, musi zostać przeprojektowane w ten sposób, aby być ich pozbawione w 100 procentach.

Dodatkowy content może zostać udostępniony w ramach wersji premium podlegającej jednorazowej opłacie, mikrotransakcji dostępnych wewnątrz samej gry bądź płatnych rozszerzeń typu DLC.

Logo TechnoSTREFA TechnoStrefa.com

Jaki laptop wybrać? Ranking laptopów 2025

Laptop do pracy, rozrywki, gier, a może wszystkiego po trochu? Na rynku znajdziecie wiele propozycji zaczynając od notebooków, przez ultrabooki, a kończąc na gamingowych konstrukcjach czy tych kierowanych dla profesjonalistów. Jednak jaki model w tym całym gąszczu wybrać?

Czytaj artykuł

Źródła: PC Gamer, Steam

Miniatura: Steam + Colourbox (edycja własna)

Awatar Bartosz Mądrzyński

Zobacz też

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  1. Awatar Karolsmok
    Karolsmok

    O to fajnie

Starsze komentarze Nowsze komentarze


Przeszukaj portal TechnoStrefa.com

Dalsze wyniki

Brak wyników.

Wyszukiwanie obsługiwane przez