Xiaomi jako producent znane jest z obecności w wielu dziedzin życia, nie ograniczając się tylko i wyłącznie do rynku smartfonów
Jedną z dziedzin mające swoje odrębne, dedykowane miejsce w sercach developerów jest zapewne szeroko pojęty gaming
Z tego powodu najnowsze dzieło programistów ma stanowić swego rodzaju pomost pomiędzy nie do końca kompatybilnymi platformami
HyperOS gotowe jest!
Gotowe, ale na co? – odpowiedź jest dość prosta, na granie w gry dedykowane systemowi operacyjnemu Windows. Dzięki najnowszej warstwie programowej realne ma stać się uruchamianie licznych produkcji z platform takich jak Steam czy EPIC Games bezpośrednio z poziomu chińskiej nakładki na Androida. Co więcej, powinno być to możliwe bez aktywnego dostępu do Internetu.

Z zamysłu WinPlay to programowe rozwiązanie oparte na technologii wirtualizacji Xiaomi HyperCore pozwalającej na tworzenie i uruchamianie wirtualnych maszyn. Ma to działać na zasadzie zbliżonej do, chociażby popularnego VMWare z tą różnicą, że bez wyraźnych spadków wydajności spowodowanych obciążeniem hardware’u.
Póki co procedura jest ekskluzywnym debiutem dostępnym jedynie na tablecie Xiaomi Pad 6S Pro 12.4 wraz z HyperOS 2 Beta. Jako część składowa OS-u, który sam również jest w fazie testowej i WinPlay nie stanowi wersji finalnej. Jest to jeden z głównych powodów, dla którego standardowe aplikacje dedykowane „okienkom” jeszcze nie działają.

Status beta projektu wcale nie przeszkadza Chińczykom w jego dystrybucji jako opcji premium dodawanej na wyłączność wraz ze sprzętem, który bez dwóch zdań jest produktem komercyjnym.
Alfa, beta, gamma, z WinPlay do celu
Niekompletność bynajmniej nie przeszkadza środowisku w oferowaniu w zasadzie wszystkiego, czego można by oczekiwać w celu zapewnienia komfortowego gamingu. Jest tu zarówno pełne wsparcie dla standardowego zestawu klawiatura+mysz jak i całej gamy dedykowanych kontrolerów. Oprogramowanie obsługuje również tryb multiplayer, jednak jak na razie jest on dość mocno ograniczony do zaledwie 4 uczestników.

Funkcjonalność nie jest jednak tym, co samo w sobie przesądza o użyteczności softu w oczach gracza. Równie istotna co wszechstronność wydaje się być wydajność a bezpośrednią odpowiedzią WinPlay na tę kwestię jest inteligentny system zarządzający dostępnymi zasobami sprzętowymi. Sposób ma być na tyle skuteczny, by móc zapewnić optymalne działanie bez względu na sytuację. Prawdą jest jednak również to, że realne osiągi i tak w dużej mierze zależne będą od konkretnych podzespołów.
Jeśli chodzi o obciążenie spowodowane wykonywaniem powierzonych zadań, to również nie wydaje się być zbyt duże. Według przeprowadzonych testów w przypadku GPU jest to w okolicach 3%, co wydaje się bardzo dobrym wynikiem. Póki co producent pozostaje na etapie bieżącej analizy i zbierania opinii użytkowników, aby móc na ich podstawie sformułować logiczne wnioski. Te z kolei powinny przyczynić się do zoptymalizowania już istniejących funkcji i zaimplementowania kolejnych.
Do tej pory nie podano jednak najważniejszego, daty (chociażby przybliżonej) premiery wspomnianego oprogramowania. W związku z tym można śmiało założyć, że do postawienia ostatecznej kropki nad „i” czeka nas długa droga, w trakcie której jeszcze wiele rzeczy może ulec zmianie.
Źródło: GSMArena, Gadgets 360
Miniatura: YouTube (edycja własna)
Dodaj komentarz